Kerstavond 2013
Preek
Wat was hij nou? Een heilige of een martelaar. Als je
naar zijn ogen keek, dan zag je daarin ergens diep verscholen een vuur. Het
smeulde, brandde. Je wist: dit is een heilige, zonder enige twijfel. Maar keek
je naar zijn houding, naar zijn manier van doen, dan ontwaarde je onmiskenbaar
iets van een zekere lijdelijkheid, een wat gebogen tred, een iets te zorgzame
glimlach, een steeds opnieuw bewust de rug rechten. Dan wist je: dit is een
martelaar, dit is iemand die zich opoffert, die het hart op de goede plaats
heeft.
Unamuno. Een naam die klinkt als een gedicht. Miguel
de Unamuno, 1935, Spanje, een beroemd schrijver, filosoof in de tijd voor de 2e
Wereldoorlog. Spanje is verscheurd door een burgeroorlog. Franco tegenover de
anti-fascisten. Zoiets als nu in Syrië. De machthebber tegenover de machte- loze.
Het is: Oog om oog, tand om tand. De katholieke kerk kiest de kant van de
machtigen - zoals zo vaak. Unamuno schrijft een verhaal, het is een van zijn
laatste:
In het kleine dorp in de vlakte ergens in Spanje leven
de mensen hun leven en ze hebben het er goed. Niet in de laatste plaats komt
dat door hun dorpsgeestelijke, een priester, die bij iedereen geliefd is. De
kerk zit elke zondag vol. Hij heeft voor iedereen een goed en passend woord.
Niets is hem te veel. Hun priester is een echte heilige. De dorpsbewoners
dragen hem op handen. Maar dan gebeurt er iets. Dan gebeurt er iets. Na jaren keert een van de
dorpelingen terug uit de vreemde. Terug naar zijn roots. Hij heeft in de
tussentijd het leven leren kennen. Hij kent de aardsheid van het dagelijks
bestaan en heeft het aan den lijve ondervonden. Geloof is voor hem niet langer aan
de orde. Hij heeft geleerd: Geloof is een zoethoudertje, iets voor vrouwen en
dwazen, opium van het volk. Zo keert hij terug. Maar op de een of andere manier
raakt hij na verloop van tijd toch geïntrigeerd door hun ‘heilige’ priester, die
dag in dag uit het ritueel uitvoert. Mensen troost, het goede doet. Hij wil hem
begrijpen: wat beweegt hem, wat is zijn geloof. Het komt zelfs zover dat
hij niet langer vòòr de kerk blijft staan, maar ook naar binnen gaat en
wekelijks de kerkdienst bezoekt en onder het gehoor van de voorganger zit, nog
steeds zonder te geloven. Uiteindelijk, na jaren intens contact, uiteindelijk,
na lange gemeenschappelijke wandelingen, ontfutselt hij op diens sterfbed het geheim
van de priester. Wat hem dreef en inspireerde. Deze vertelt hem onder tranen:
‘Ik geloof al lang niet meer wat ik zou moeten geloven. Er is geen hemel, er
bestaat geen God. Maar ik weet wel, dat de mensen het willen horen, ze willen
horen dat ze moeten geloven in een God. Ze willen horen dat er een toekomst is,
dat het leven ergens toe dient. En daarom leid ik elke dag de dienst in de
kerk, daarom bid ik, daarom bezoek ik de mensen.’
Doet hij het voor zichzelf? Verloochent hij zichzelf
ten koste van het goede voor de ander? Is hij dan een martelaar? Of een
heilige?
En dan, als hij gestorven is, neemt zijn vriend zijn
taak over. Hij doet als de priester, maar zonder geloof in een hoger iets. Het
goede doen zonder geloof in iets hogers. Is hij dan ook een heilige of is hij
een martelaar.
Het is een intrigerend verhaal, en actueel.
Het brengt ons naar de vraag: wat is de dragende kracht
in ons leven. Waar vallen we op terug als we het moeilijk hebben of als het ons
goed gaat? Vallen we terug op het leven zelf: zo is het nu eenmaal, dat is nu
eenmaal de gang van het gaan. Of vallen we terug op onze droom, ons verlangen,
of een heimwee naar hoe het ook had kunnen zijn. Of moeten we toegeven dat we
niet mèèr zijn dan een plant: we leven het leven dat we leven, worden gevoed,
groeien op en sterven af. Een plant met bewustzijn.
De beide mannen uit het verhaal vinden op de een of
andere manier troost en steun in een ritueel, zonder dat ze in de achtergrond
van dat ritueel ook maar iets geloven. En toch. Het geeft hen een zekere basis.
Iemand vroeg: ‘Wat geloof jij nou eigenlijk. Ik zelf
heb niet zoveel met het geloof. Maar jij. Jij.’ Dat is me nogal een vraag. Het is
een vraag die thuishoort in de intimiteit van een dialoog, een gesprek waarvan
het einde open is, een conclusie is uit den boze. Het is iets dat je kunt
zeggen in een tempel, een kerk, een vertrouwde woning.
Wat geloof jij nou eigenlijk?
Er is een bekend en mooi gedicht van Gerard Reve. Hij
noemt het Dagsluiting. Die titel is belangrijk. Met andere woorden, aan het
einde van de dag, als afsluiting, als alles is gebeurd, het leven zich die dag
heeft voltrokken, dan komt de reflexie, het terugkijken. En dan kan hij het volgende
gedicht schrijven:
DAGSLUITING
Eigenlijk
geloof ik niets,
en
twijfel ik aan alles, zelfs aan U.
Maar
soms, wanneer ik denk dat Gij waarachtig leeft,
dan denk
ik, dat Gij Liefde zijt, en eenzaam,
en dat,
in zelfde wanhoop, Gij mij zoekt
zoals ik
U.
Zoiets. Zekerheid en twijfel en toch geborgenheid.
Leunen in de taal van je traditie.
Zou het kerstverhaal daar misschien iets mee te maken
kunnen hebben? Zou het een nieuw licht kunnen werpen op die vraag: waar doe je
het voor?
Misschien.
Allereerst is er de vertrouwdheid van het jaarlijks ritueel.
Ere zij God, het Kerstverhaal, de boom, het eten. Dat is een bedding. Dat is
voedsel voor de ziel.
Dat vraagt ook om meer.
Je zult maar gewoon aan het werk zijn, als herder, als
leidinggevende, als werkgever of werknemer, of aan het ontspannen. Wat dan ook.
En opeens word je opgeschrikt. Er gebeurt iets, dat je niet had verwacht.
Iemand vertelt: ‘Heb je al gehoord dat…’ En het leven wordt daarna nooit meer
als het was. ‘Weet je al…’, en de wereld draait een slag. Eerst dringt het niet
tot je door, maar langzaam komt het tot leven. En je staat op, want je moet
verder. Je moet lopen en je loopt richting een licht. Want je weet: als ik hier
blijf zitten, dan is dat het einde. Je weet dat als je toegeeft aan je angst, kom
je niet verder. Daarom: wees niet bang. De roep van de engel.Ook al ben het het
wel.
Richting licht. Richting licht, dat steeds feller
wordt en nietig is tegelijk.
Ik herinner me dat wij met een groep vrienden jaren geleden
wandelden in Ierland. We liepen en genoten, langs de kust van de Oceaan. Het was
er werkelijk prachtig. Opeens was er een vrouw die ons staande hield en zei: ‘Weet
je wel dat als je dát weggetje neemt, dat er dan een bron is. Een oude bron. Ik
weet dat, omdat ik er al jaren lang voor zorg.’ Waarom luisterden wij naar haar.
Waarom liepen we om en namen we niet de kortste route. En er was een bron, mooi
gelegen met uitzicht op de oneindige zee, een bron die ergens in de oertijd
ontsprong, een bron die een verhaal vertelde: dat er leven is dat stroomt. En
dat je dat water mag drinken. Het was een heilige plek, die ons deed opademen.
Waarom weet ik dat nog? Ik denk, omdat die vrouw echt was. Ze vertelde met haar hart, ze
sprak met haar ogen.
De herders zagen een kind en vielen in aanbidding
neer. Dat is het verhaal. Maar het èchte verhaal is, dat zij iets zagen dat hen
raakte. Dat licht in hun ogen bracht en waardoor het leven nooit meer zou zijn
als het was.
Terug naar het verhaal van Unamuno.
Kun je zonder geloof leven. Zeker wel.
Kun je zonder een bedding leven en bestaan. Zeker wel.
Er zullen altijd mensen zijn die het bed voor je opmaken.
Vanuit het besef dat er in het leven meer is dan er
is.
Licht dat schijnt en verwarmt. Door alles heen.
Amen.
Litt:
Michuel de
Unamuno: Heilige en martelaar. Uitg. Papieren Tijger, Breda, 2002
Christine
Gruwez: Meditaties over Onmacht, uitg. Via Libra, Antwerpen, 2013
Twee
teksten die gelezen zijn. Een tekst in het begin bij wijze van inleiding en een
gebedstekst.
Bij wijze van Inleiding
Ik lees het eerste gedeelte van
een gedicht. Het is van de dichter J.C. van Schagen. Hij woonde in Domburg,
overleed in de jaren negentig van de vorige eeuw. Van Schagen was een weter,
iemand die iets hoorde en voelde dat anderen niet op die manier hoorden en
voelden.
Ik lees het gedicht ‘Boodschap’:
Soms in de nacht komt het bericht
het komt als een schoon vizioen
van zonnig landschap, Tahiti,
palmen
en groot gebladerte van
Rousseau-le-douanier
diep beneden een blauwe zee
weelderig en heerlijk is deze
wereld,
een teder feest van zoete
avonturen
een heimelijk paradijs, wonderen
wuiven rondom
bloemen en vogels en overal dat
stille klateren
dat zachte, heldere zingen hoog
in de zoele lucht
alles wordt nu licht en blij, een
grote tijd gaat komen
morgen - en dan opeens is het weg
er is niets meer
een groot zwart gat
doodstil
Wat eerst zo mooi en harmonieus
was, is opeens verdwenen. Het is alsof de dood zijn intrede heeft gedaan.
Aan de ene kant is er het
verlangen. Aan de andere kant is er een stem, een roepen, dat van elders komt.
Twee bewegingen. De ene vooruit, de andere vanuit de toekomst naar mij toe. En
hier en nu ontmoeten ze elkaar. Wat zegt die stem. Is het misschien de stem die
van mijzelf is en die ik als het ware projecteer. Is mijn verlangen een
projectie van wat ik wil. Of is er toch een meer?
Verlangen is niet hetzelfde als
begeerte. Begeerte is vast willen houden, omklemmen, niet willen of kunnen
loslaten. Het is aards ten top. Verlangen is meer open, kan voeden en helen.
Verlangen heeft te maken met op weg gaan, met loslaten van wat je vasthoudt in
zijn greep, in wat voorbij is of wat voorbij moet zijn.
Van Schagen dicht ergens in een
heel kort gedichtje:
er is een roepen
er is een verstaan
het komt
het komt van heel ver
Gebedstekst
Het wil maar niet stil worden
een wereld vol onrust voert
een gevecht op leven en dood
slaat neer waar men wil opstaan
maakt ziek waar men wil genezen
breekt waar mensen zich buigen.
Het wil maar niet stil worden
altijd is er een nachtengel
een stem die zich verheft
die kwaad bij de naam noemt
die niet kan zwijgen omdat
die spreekt als een kind
pasgeboren.
Het wil maar niet stil worden
omdat er diep in ons ligt
verborgen
een goddelijk kind
een glimlach van God
een hoopvolle gedachte
die wacht op het moment van
geboorte.
Eens zal het stil worden
als in mijn hart zich voltrekt
wat eens is voltrokken
en altijd zal zijn
de komst van een kind
ik ben het zelf en de wereld
verandert.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten